Hürrem | Konular | Kitaplar

Kanuni, oğlu Mustafa’yı neden öldürttü?

Konu ile ilgili yorumlar 2. sayfadasınız.
Konuya tekrar dönmek ya da konuyu okumak için buraya tıklayınız.

58 yorum 2. sayfa

yavuz bahadıroğlu umuş pess

Osmanlılarda tuğra çekmek yalnız padişahlara mahsus bir hak değildi. 1594(H.1003) tarihine kadar Çelebi Sultan adıyla eyalet ve sancaklarda valilik eden Osmanlı şehzadeleri, kendi eyaletlerine aid işler için padişah tuğrası gibi tuğra çekerler ve hüküm yazarlardı. Çelebi sultanların tuğraları da hükümdar tuğraları gibi üç flamalı ve kavisli olurdu.Hükümdar ve şehzade tuğralarından başka, veziriazamın ve eyaletlerdeki vezir ve beylerbeyi ile sancak beylerinin, mütesellimler in hükümet eyalet işlerine aid yazışmalara imza yerine geçmek üzere pençe ismi verilen ve tuğraya benzeyen alametler kullanılmıştır. siz napıyor zannediyorsunuz sancaklarda oturuyorlar öyle yönetiyorlar orayı kararlar alacak vercek ki öğrensin padişah adayı lan şehzadeler ne zannediyorsunuz siz ..sancaklarda hüküm veriliyoru heyy bi haberler tarihten ahkam kesiyorlar yahu hürrem çcouklarını ne korudu zaten selim manisaya mustafa amasyaya atanmış kimin önce davranıpta kendi canını kurtarması gerekir soruyorum ey sayfa sahibi !!!!

27.08.2012 - Ziyaretçi

Pes doğrusu!

Bu ne saçma bir açıklamadır, hurrem oğlu öldürülmesin diye mustafa yı öldürtmek içn entrika yapmış ve haklıymış.

ayrıca müsmlümanlık ya da islamiyeti osmanlıya bağlılıkla sınamakta neyin nesi?? siz nasıl böyle bir ayrıma sokabilirsiniz insanları. pes doğrusu!

04.09.2012 - Ziyaretçi

Şeyhülislâm Ebüssuud Efendi nin ilginç fetvaları

medreselerde müspet ilim okutulmasına gerek yoktur,kızılbaşların topluca öldürülmeleri elbette dinimize göre helaldir.müzik seytan işidir deyip anadoluda kopuzu(saz) yasaklamıştır. sarap disindaki ickilerin haram sayilamayacagina dair bir fetvasi bulunmaktadir bu mu yüksek mahkeme soruyorum.şehzade MUSTAFA ya verdiği fetva çok önemli bir kaynakta şöyle yazar "Şeyhülislâm Ebüssuud Efendi'den de devlete isyan ettiğinden dolayı idam fetvası kamufleli bir şekilde alınmıştır. Bu fetva bile usulüne uygun alınmamıştır.Bu noktada Şehzâde Mustafa'nın Kardeş katli kanunu gereği kardeşlerince öldürülmemiş olmasına rağmen ölümünün bu kanuna dayandırılmasının nedeni sorgulanabilir" Hürremi savuncaksanız daha ciddi söylemler kanıtlar bulun kafanıza göre yorumlamayın tarihimizi

06.09.2012 - Ziyaretçi

sehzade Mustafa

Şehzade Mustafanin öldürülmesi tabiiki hoş değil, sana katılıyorum amabiraz abartmissiniz. Ikinci kerbela diye nitelendirmekle. Alakası yok.Maalesef tarihimizde çok karanlık noktalar var, tarihçiler bile farklı konuşuyor. Ama Bahadır bey de Hurremi tutmakta haksız. Hürrem ve onun gibi başka kadın yabancı sultanlar Osmanliya karşı kötü şeyler yapmıştır. O kadar muhteşem bir şekilde yetiştirilen o sehzadeler saçma sebeplerle öldürülmüş. Bu zamanın 4 ayrı üniversite bitiren, 6 dil konuşan ve 4 farklı sporda başarılı olan vatansever birisini düşünün sonra o kişinin bir kavgada bıçaklanarak öldürüldüğünü düşünün.

06.09.2012 - A. Dayi

hürrem sultanın yaptığı hiç bir şey sonuçsuz kalmaz !!

hürrem sultan kölelikten azil istemiyle nikah kıyılmasını istemiş yıllardır resmi nikah kıyıLmayan osmanlıda ilk nikahlanan CARiye olmuştur ! beceriksiz kayıtsız oğlu selim DEN her yönden üstün yetenkeleri olan mustafa ya rağmen manisa sancağına atatmıştır .SÖYLERMİSİNİZ HANGİ PADİŞAH EŞİNİN LAFIYLA OĞULLARININ SANCAĞINI DEĞİŞTİRMİŞ BÖYLE BİR OLAY YOK KARDEŞ KAVGALARI VAR BİR KAÇ İSTİSNA VAR ONLARDA OĞULLARININ YAPTIĞI HATALAR SONUCU DEĞİŞTİRİLMİŞTİR AŞKLA MEŞKLE DEVLET YÖNETİMİNDE OYNANMAMIŞTIR
KANUNİ’NİN BAŞVEZİRİ OSMANLI TARİHİNİN EN BÜYÜK RÜŞVETÇİSİ olan RÜSTEM PAŞA NIN azledilmesine rağmen onun yerine gelen kara ahmet paşa ne hikmetse öldürülmüş ve yerine osmanlı DA padişahtan bile zengin olduğu kayıtlı DAMADI rüstem paşa tekrar görevine gelmiştir NE HİKMETSE BU YAPTIKLARI HİÇÇ DUYULMAMIŞTIR Kİ ECELİYLE ÖLMÜŞ .ibrahim paşa nın hataları vardır fakat hürrem den önce 1 numara olan pargalı da ne hikmetse hürrem den sonra boğdurulur ! SORUYORUM BİR KADININ SÖZÜNE BAKMAMIŞ MI BAKMAMIŞ MI ŞİMDİ PADİŞAH KOCA İMPARATORLUĞU TEHLİKEYE ATMAMIŞ MI KANUNİDEN SONRAKİ DÖNEM BELLİ ZATEN BÜTÜN ÖNCEKİ EMEKLERDE SARAYDAN ÇIKMAYAN PADİŞAH 2.SELİM NASIL FATİH OLSUN O DA İLGİNÇ
2.SELİM DİYE BİR DÖNEM YOK BİR KERE YALAN YANLIŞ BİLGİLERLE İNSANLARI YÖNLENDİRMEYİN

07.09.2012 - Ziyaretçi

koskoca osmanlı

koskoca osmanlı imparatorluğunun padişah seçmini anneliğe bağlayanlar gerkçekten tarihi çok iyi bildiklerini düşünüyorlar hayrett

17.10.2012 - Ziyaretçi

şehzade

mustafa taht hırsı vardı diyorsunuz da sürekli yönetime karışan kanunin yanından ayrılamayn hürrem de hiç mi hırs yoktu yani oğlunun yanı sıra yönetim isteyen de bir kadındı bu görülüyor mustafa nın tahttan uzak olması imkansız tabiki başa geçsin isteniyor velihat gösteriliyor ama hürrem in bu kadar karışmaya hakkı olduğnu düşünmüyorum bir kadın bir anne diyorsak anne ye göre afedersnz çok severim cihangir i ama tek cihangir olsa onu padişah yapmak ister bu karara karışmasının yanlışlığını görüyoruz işte selim i bilmemesi mümkün değil manisada ne işi var .. TAŞLICALI yahya kurgu değil gerçek bir karakterdir asker şair mustafa nın neler yaptığını ne içinde olduğunu bilen duyan kişilerdendir ve CANI pahasına kanuni hicivesini yazmıştır bu Büyük bir kanıttır BATILI KAYNAKLARIN yalan yazdığını söyleyenler bir OSMANLI askerinin şairinin yazdıklarını da kaale almıyor o döneme kadar ilk defa padişah bu kadar yeriliyor başka yok araştırın tek mersiyeyle anlatılamamış bir çok yazılmış KADIN ŞAİr var aralarında ERKEK TARİHÇİLER SUÇLANIYOR KANUNİ DİYE BATILILAR DEMİŞTİR BUNA İNANIP DİĞER OLAYLARDA HAYIR BATILILAR YALAN DEMENİZ KOMİK OLUYOR ..ANNE OĞLUNU KORUDU DİYORSUNUZ HAKSIZLIKLA ETKİSİNİ KULLANARAK MI OLMALIYDI BÖYLE OLMUŞ İŞTE GÖRMÜYORSUNUZ DA O MUHTEŞEM YÜZYILA NE OLMUŞ DA SADRAZAM DÖNEMİ OLMUŞ yazık anneliği ortaya ataıyorsunuz ama diğer bir annein evladını kendi canını korusaymış deyipte osmanlı için önemli bir karakteri harcıyorsunuz ph

19.10.2012 - Ziyaretçi

kardeş katli niye yasa çıktı

kardeş katli niye yasa çıktı bir kere padişahın ölümünden sonra kardeşler isyan ederlerse bu kardeş mücadelesinde ordusu komutanlığı imparatoruluğa yaraşacak uygunlukta olan şehzdenin belirlenmesi için kazanan şehzadenin başa geçmesiydi amaç tamam bu zamana göre vahşet fakat kardeş katli yasası kalkınca sancaklar kalkınca devlette karışıklıklar oldu gerilemede kaç padişah değşti bu da iyi olmadı yasa çıkmasaydı ama fatihin düşüncesi başka sizin başka. burdaki olaya bakarsak kardeş katli olayına göre bir şeyde var mı hürremin önce davranması gereken yok(ne zaman var çocukları tek başlarına mücaddele edemez bunu anlayana kadar ozaman tahtı da hak etmiyorlar kardeşim !) neymiş mustafa öldürecek kardeşlerini iyide mustafa zaten en uzak sancakta saraydan ilişkisi kesilmiş nerdeyse sarayda kim var hürrem kim yönetiyor hürrem ister mi elindekiler uçup gitsin anne deyip duygusallaştırmayın olayı bu yönleri yok sanki selim de manisa da amaaa velakin mustafa ölmeli nedenpadişah ölse ister fizanda olsun mustafa o destekle tahtı selim e bırakmazdı ee yani bırakacak halide yoktu herkesi arkanız alsanız sizde öyle düşünürsünüz bıraksaydı da normal olan mücedelede galip gelen geçseydi tahta velhasıl burda suçu mustafa ya öylece atamazsınız öyle dedi böyle dediden ibaret değil olay esas padişh a kendini denk sayan hürremdir !kösem döneminde ya da snralarda olsa onunda akibeti muhtemelen ölüm olurdu

21.10.2012 - Ziyaretçi

yavuz sultan selim bir kere

yavuz sultan selim bir kere hiç velihat olmadı hatta en küçük şehzadeydi padişahlığı yüksek olasılık görünmüyordu ve trabzon da valilik yapıyordu manisa da ki şehzadenin şansı yüksek görünsede mustafa nın kaydırıldığı Amasya dan da padişahlar çıkmıştır .Amasya sancağıda yabana atılamaz
Yavuz selim in amacı babasına isyan etmek değildi padişahlık için ufak olan şansını arttırmak için 2.beyazıd a kimseyi velihat göstermemesini sağlamaktı fakat 2. beyazıd verdiği sözü tutmayınca oğlu ahmetle beraber yavuz selim e ordu saldılar yeniçerilerde yavuz selim in taafında oldu mustafa nın olayı aynı mı isyan etti mi etmedi belli değil isyana gerek yok hem en yüksek ihtimalle babası ölünce taht onundu hemde ordu onun yanında destekti ..
Birde kardşlerini öldürecek mustafa deniyor nerden biliyorsunuz yine yavuz selimden örnek verirsem kardeşi korkut isyan etmeyp kendisini desteklediği sürece manisa sancağında kalmıştır .selim ve beyazıd da abilerinin durumuna isyan etmeyp kabul etmişlerdi ! Diplomasiyide yapmaya çalıştığı da ortada söylentilere düşmanlarına rağmen babasına sadakatini göstermek için huzuruna gidiyor ne yapsa olmamış şehzade mustafa ne yazik ki saltanat onundu.saltantlarını bırakmak istemeyenlerde göz ardı edilemez iç ve dışta ..2.selimden daha çok şey yapabilirdi bence nur içinde yatsın

22.10.2012 - burak

Şehzade Mustafa

Sn Yavuz Bahadıroğlu yazılarıyla bende tarih bilincini uyandıran yazarlardan biridir. Sunguroğlu serilerini ve diğer tarihi romanlarını nefessiz okurduk. Burada Sn.Yavuz Beyin Osmanlıyı her halükarda haklı çıkarma isteğini ve aksine bir durumdaki endişesini anlıyorum ve saygı duyuyorum. Ancak bir olayın hatalı olduğu çok açıksa bunu söylemek aslında doğruya yapılmış bir hizmet değil mi? Şehzade Mustafa'nın katlinde halkın ve edebiyat çevrelerinin ve bizzat Kanuninin süt kardeşinin gösterdiği tepki, bu olayda o zaman tamamen Mustafa'nın suçsuz olduğuna inanılmış olduğunu gösterir. Ayrıca bence Kanuni de verdiği karardan çok emin değildi ki bu tepkileri hep sineye çekmiştir. Mesela Nisai ismini kullanan bir bayan şair yazdığı mısrada Hürren Sultanı da kastederek Kanuniye ''Urus Cadusuna Uydun/Mustafa'ya Kıydun'' demiştir. Bence Kanuninin bu olaydaki en büyük hatası kendi öz oğlunu karşısına alıp bizzat konuşmamasıdır. Küçükken alıp kucaklayıp sevdiği, öpüp kokladığı ve kendi canından olan bir evladını karşılıklı sorgulamadan, varsa hatalarının nedenlerini sorgulamadan, yani aslında mahkeme etmeden idam etmesi ne derece adalete sığar tartışmak gerekir. Burada ben Hürrem Sultan'ın bu olaydaki rolünü tamamen kendi oğullarının önünü açmak olarak görüyorum. Kaldı ki Hürrem kendi oğullarından birisi padişah olduğunda diğerlerinin yine idam edileceğini de biliyordu. Kanununin Hürrem Sultanın bu derecede etkisinde kalması ise tamamen şahsiyetindeki özelliği sonucu olsa gerek. Merak ettiğim bir diğer konu da mesela Mustafa'nın 7 yaşındaki oğlunun da idam edilmesi; bunu nereye koyacağız. Efendim ileride isyan edermiş, falan... Peki bu bir evham değil mi?? Üstelik bu çocuğun o kadar uzun yaşayıp yaşamayacağından dahi emin değilken. Aynı şekilde İdam edilen Şehzade Bayezid'in de küçük yaştaki şehzadeleri idam edilmiştir. Şimdi burada Osmanlı'nın bu konuda hata yapıp yapmadığını tartışmak zorundayız. Bırakın şehzadeleri, onların küçücük, Dünyayı bile henüz tanımamış, masum şehzadeleri de idam ediliyor. Bunun bir evham olduğu açıktır. Bunun fetvasının nasıl bir içtihad ve kıyas yolu ile verildiğini de merak ediyorum doğrusu. Belki de haklı bir gerekçeleri vardır. Bu konuda bilen tarihçilerimizin bir açıklama yapması gerekir. Osmanlı bu konuda hatalı ise söyleyelim. Osmanlıya karşı saldırlar hep yoğun olarak geldiği için Osmanlıyı korumak içgüdüsü, Osmanlının yaptığı her hareketi müdafaa etmek şeklinde ortaya çıkmaması lazım. Unutmayalım beşer içinde en hatasız olanlar Peygamberlerdir. Osmanlı da hatalar yaptı. Biz batı karşısında gerilediğimiz dönemler de Osmanlının hakim olduğu dönemlerdi. Bazı hatalar ve ihmalkarlıklar yapıldı ki geri kaldık.

03.11.2012 - Zafer Turnacı

Kanuni

Burada Şehzade Mustafa olayında ben Hürrem Sultanın ve Rüstem Paşanın hilelerine inanan Kanuniyi birinci derece sorumlu buluyorum. Bir baba düşünün kendi öz evladını ve onun erkek çocukları olan torunlarını idam ediyor ve bunları karşılıklı bir mahkeme olmadan sadece duyum üzerine ve bazı belgeler üzerine yapıyor. Burada Kanuninin yaptığı bir eksiklik vardır. Olayı daha derinden tetkik etmeli, belgeleri oğluna göstermeli ve mutlaka oğlu Mustafa ile konuşmalıydı. Kanuninin yaptığı bu eksiklik Şehzade Mustafa ile ilgili olarak kamu vicdanının hala kanamasına neden olmuştur. Ayrıca yapılan bu yanlış, Şehzade Mustafa'nın birçok Osmanlı Padişahından daha fazla sevilmesine ve sayılmasına yol açmış, mazlumiyetin sembollerinden biri olmasına neden olmuştur.

03.11.2012 - Zafer Turnacı

ayrıca yavuz sultan selim han

ayrıca yavuz sultan selim han babasıyla görüşmelerde hep temkinli olmuş ordusuyla beraber gitmiştir şehzade mustafa niye tedbirsiz gider böyle planları varsa anlamış değilim.tarihçiler yanlıysa şehzade cem sevilirmiş o geçsin derler ama isyan ettiğini de açıkça yazarlar böyle bir yanlılık olsa cem ide haklı gösterebilirlerdi ama net deliler varsa bunu gizleyemez kimsenin babasının oğlu değil ne şehzade cem ne mustafa neden iltimas geçilsin anlamıyorum koca cihan padişahına karşı ölen bir çok şehzadeden biri savunuluyor kaç yüzyıl öncede geri gelmeyecek biri için karşılarına padişahı almış bir halk var hürem sultanın alakası yoksa bile neden öldürüldüğü sır

06.11.2012 - g

CVP:ayrıca yavuz sultan selim han

kanuni konusunda kavganın cok olması o dönemin muhteşem olması.. fatih istanbulu kanuni avrupayı aldı.. fark bu :)

07.11.2012 - fark

ne anlatmak istediğini tam

ne anlatmak istediğini tam anlamadım ama şunu söyleyeyim fatih sultan mehmet istanbul u almasaydı diğer padişahların işi zordu istanbul un fethini yabana atmışsın gibi geldi bana .kanuni dönemi üst noktalara geldi devlet evet esas böyle bir padişahın ki (bütün avrupayı aldı biraz abartı olmuş)bir çok toprak katan esasen bu güçte olan bir padişahın döneminde herkes sesiz kalırdı kimse konuşamazdı ki böyle bir sultana bir laf söyleyen ne olur düşünsene ama kanuni bunlara sesiz de kalıyor bunlar ilginç dipnotlar .ortada bir haksızlık olcağı için değilde kanuni dönemi muhteşem diye kavgalar olmuş güzel kılıf :)

07.11.2012 - Ziyaretçi

Bakın bu konuyla ilgili en

Bakın bu konuyla ilgili en güzel anlatım yapan Ahmet şimşirgildir Hürrem sultanı destekleyen bir tarafı vardır anlattıkları mantıklıdır mustafa nın isyan emareleri olduğunu söyler ama rüstem paşanında buna etkisi olduğu kanuniyi yönlendirecek biri olduğnunu söyler ki zira sadrazamdır ama bakın herkes tarafından sevilen bir şehzadenin ve tüm tarihi kaynaklar mustafa nın tahta en uygun aday olduğunda hemfikirler buna göre selim ya da beyazıd ın ön planda tutulması kanuniyle şehzadenin arasını bozmuştur şehzade de isyan ederek tahtı almayı düşünebilir fakat Ahmet beyin de dediği kanuni aceleci davranmıştır bunu çoğu tarihçi söyler Tuğra falan uydurmadır yapmayın yani bu olayda rüstem paşanın etkisini söyler ki tabiki hürremden daha etkil olması muhtemel fakat hürrem sultanı bunlar hiç bağlamaz demek yanlış olur Ahmet hocaya da yazdım mustafa padişah namzeti görülürken neden selim manisaya atanır bu büyük bir harekettir hürrem sultan için hoca da kabul eder.mustafa tek suçlu değildir ama tabikide normalde 10 kat düşünecekken bu durumda 50 kat düşünmeliydi kanuni ileri görüşlüydü belkide der ahmet Şimşirgil hocam bir kaç sene sonra isyan edebilirdi fakat kanunin öngörüsü olduğunu düşünmüyorum hocada bekli der zaten çünkü şehzade selim i değil beyazıd ı manisaya atayabilirdi ya da tekrar mustafa yı ..eğer ki beyazıd isyankar bir kişilikse de ülke içinde kavgaya sebebiyet vermeden mustafa ya yaptığı öngörüsünü yapabilirdi kanuni son dönemlerinde ne düşünde ne yaptı karışık bir hürrem sultan sevgisi var şehzade nin de sabretmesi gerekirdi gerçi otağ olayına gitmeside karışık ama şehzade isyan düşündü ise bunda da bir ayrımıcılık söz konusunu hissetmesinin nedeni var çünkü diğer şehzadelerden üstün olduğu kabul edilir büyük bir tarihçi kitlesi tarafından yani bu kadar taraflı olunmasını anlamış değilim .Bence Ahmet Hocayıda koymuşsunuz sitenize onun yazılarını daha çok koysanız daha anlaşılır yavuz bahadıroğlu gibi sert yazılar insanları kavgaya sürükletir

09.11.2012 - ebru